REKLAMATIONER

Innan du reklamerar produkten ber vi dig att felsöka den enligt specifik checklista som du finner längst ner på denna sida. Om felet kvarstår – vänligen fyll i reklamationsblanketten och skicka in denna till oss. En kopia på den ifyllda blanketten skickas till dig via e-post, vänligen skriv ut och bipacka denna med varan.

REKLAMATIONSVILLKOR

Kostnader för emballage, eventuella felsökningskostnader, in- och utmonteringskostnader betalas av köparen. Fakturor på reklamationer accepteras ej. Alla reklamationer skickas med bipackad reklamationsblankett och av köparen förskottsbetald frakt inom 14 dagar från skadedatum. Varor som reklameras utan begärda uppgifter förvaras i 14 dagar varefter de skrotas. Produkten måste vara fackmannamässigt monterad för att garanti skall gälla. Rindab ansvarar för fel som föreligger vid leveransen eller som uppkommer under garantitiden men inte om reklamationen sannolikt beror på:

  • Den reklamerade produkten inte skötts enligt anvisningar.
  • Den reklamerade produkten har inte hanteras fackmässigt.
  • Den reklamerade produkten har inte använts för avsett ändamål.
  • Produkten har byggts om eller ändrats.
  • Produkten har varit utsatt för trafikolycka eller annan yttre påverkan.
  • Produkten har vanvårdats.
  • Reparation och montering utförts på felaktigt sätt.
  • Som fel betraktas inte normalt slitage, t ex repor m.m.

Grundkriterierna för reklamation

  • Produkten är köpt från Rindab.
  • Produkten måste kunna kopplas mot ett order- eller faktura nr hos Rindab.
  • Produkten omfattas av reklamationsrätt.

Övriga villkor:

  • Garantin följer köparen och gäller från ursprungligt fakturadatum.
  • Utbytt produkt under garantitid förlänger inte den totala garantitiden.

Transporter

OBS! Transportskador skall omgående anmälas till transportören, ej till Rindab.

 

Vänligen fyll i ert kundnummer.
Vänligen fyll i ert namn och efternamn.
Vänligen fyll i ert tel nr.
Vänligen ange faktura/order/följesedel nr för den inköpta produkten
Vänligen ange art nr för den produkt som reklamationen avser.
Vänligen ange artikelns serie nr.
Om du redan har mottagit eller beställt en ersättningsartikel
Vänligen ange ert interna reklamationsnummer

Reklamerad vara skickas tillsammans med bipackad reklamationsblankett till:

RINDAB AB
Att: Reklamationer
Svarvarvägen 14, 132 38  Saltsjö-Boo


 

FELSÖKNING

Vision X – funktionsgaranti 5,5 år och 2 år ytskiktsgaranti.

  1. Kontrollera produkten med extern ström. Kontrollen utförs enligt följande: börja med att kontrollera lampans volt antal som du finner på lampans sladd (12V eller 24V eller multivolt). Se till att inkommande spänning överensstämmer med lampans spänning (Volt). OBS! den får ej överskridasAnslut lampan till strömkällan via en 40A säkring. Kontrollera lampans funktion.
  2. Kontrollera att kabeln inte är klippt eller skadad.
  3. Kontrollera att linsen är hel, t ex ej sprucken.
  4. Kontrollera att garantitiden inte har passerat.
  5. Vid korrosion på vissa produkter skickas nya delar ut. Tar vänligen kontakt med din säljare.

Funktionsgaranti innebär att om en eller flera dioder slocknar eller lyser sämre än när den var ny inom 5,5 år från inköpsdatum så repareras produkten alternativt byts ut. 5,5 år motsvarar ca, 50 000 brinntimmar. Gäller belysning med inköpsdatum f.om. 2015-01-01. Den tvååriga ytskiktsgarantin avser färgsläpp.

Fenix – funktionsgaranti 2 år.

  1. Kontrollera att transportsäkringen för batteri är avlägsnad.
  2. Kontrollera att batteriet är fulladdat/nytt. Funktioner slutar att fungera vid för låg ström.
  3. Ta ut batteri och sätt tillbaks det, gör sedan ett nytt test.
  4. Fenix är en avancerad lampa, ofta med flertal funktioner i varje knapp. Vänligen stäm av bruksanvisningen mot varje knapp/funktion.
  5. Kontrollera att garantitiden inte har passerat.

Warn – funktionsgaranti 2 år.

  1. Kontrollera att det finns ström i kontakter, kablage, anslutningar samt batteri.
  2. Vid radiostyrning: pröva att programera om, byt batteri i sändaren.
  3. Kontrollera att garantitiden inte har passerat.

Övriga produkter – funktionsgaranti 2 år.

  1. Kontrollera att det finns ström i kontakter, kablage, anslutningar samt batteri.
  2. Kontrollera att garantitiden inte har passerat.

Om felet kvarstår, vänligen skicka in produkten enligt gällande reklamationsanvisning ovan.