VR EVO

WARN VR EVO sätter en ny standard för standardvinschar. Med sin låga strömförbrukning och höga linhastighet under belastning är den nya VR EVO-serien de mest effektiva standardvinschar som WARN någonsin har erbjudit.

WARN VR EVO-vinscharna är prisvärda utan att kompromissa med WARN’s legendariska tillförlitlighet. Detta är fordonsvinschar som hjälper dig att komma hela vägen. VR Evo är perfekt för fordon inom skog, jordbruk, entreprenad, overlanding, offroad m.m.

WARN VR EVO erbjuds både med stållina och syntetisk lina, med en dragkraft på upp till 5,4 ton. Båda linor är lika starka, men stål är lite mer oömt medan syntet är enklare att hantera samt väger mindre.

Bra att veta om fordonsvinschar

Här är lite information som är bra att känna till om fordonsvinschar. Om du har frågor om våra vinschar, kontakta oss gärna. Vi har arbetat med WARN sedan mitten av 70-talet.

  • Dragkraft – Vilken dragkraft som behövs för en fordonsvinsch brukar beräknas mot ett fordons bruttovikt. Multiplicera bruttovikten med 1,5. Ett fordon som väger 3 ton bör ha en vinsch med en dragkraft på minst 4,5 ton. Notera även att dragkraften minskar med ca 10 % för varje varv som vinschlinan är virad.
  • Batteri – Fordonsbatteriet används för att starta en motor och kan driva tillbehör som extraljus när motorn är igång. Det går att ansluta en fordonsvinsch till ett fordonsbatteri, men om man vinschar mycket eller länge så bör man uppgradera eller komplettera med ytterligare ett batteri (gärna deep cycle eller marinbatteri).
  • Vinschlina – Fordonsvinschar erbjuds med traditionell stållina eller modernare syntetisk lina. Båda linorna har lika hög dragkraft, men stållina är i regel lite mer oöm medan syntetlinan är enklare att hantera, den töjs mindre och väger mindre likaså.
  • Säkerhet – En vinsch och dess lina måste hanteras med hög säkerhet, annars är risken för personskada stor. Använd alltid säkerhetshandskar, rör aldrig vinschtrumman under användning, håll ett säkert avstånd till vinschlinan och använd gärna en vinschmatta med stållina.
  • Brytblock – Med ett brytblock kan man fördubbla dragkraften på en vinsch, samt ändra dess dragriktning, utan att skada vinschlinan. Ett brytblock avlastar vinschen, vilket minskar dess strömförbrukning och värmeuppbyggnad.

WARN har en utmärkt introduktion som visar till hur man använder en vinsch på ett så bra och säkert sätt som möjligt: WARN – Basic guide till winching.